تغذیه مناسب

تغذیه پاییزی به توصیه دکتر استویا

ایران چهار فصل، بدن را بران می دارد که طبیعت خود را با تغییرات فصول تغییر دهد.

آیا شما خود را برای تغییر آماده کرده اید؟

تقریبا از نیمه دوم سال که فصل سرما آغاز و طبیعت دستخوش تغییراتی می‌شود به همان میزان هم تغییراتی در مزاج جسمی، روحی و خلقی افراد پدیدار می‌شود که به گفته پژوهشگران و متخصصان اگر بتوانیم بر اساس مزاج فصول در مزاج و برنامه غذایی خود تغییرات مطلوبی ایجاد کنیم، می‌توانیم با ویژگی‌ها و خصوصیات فصل سرما سازگار شویم و از این فصل نهایت لذت را ببریم.

دارچین

کارشناسان انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده‌اند که مصرف روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین توسط مبتلایان به دیابت نوع ۲، علاوه بر این که منجر به کاهش گلوکز ناشتا می‌شود، تأثیر زیادی در کاهش‌تری گلیسیرید، کلسترول بد یا آل دی آل و کلسترول تام دارد.

سیب

سیب از جمله میوه‌ها و منابع غنی فیبر است که به علت داشتن پکتین و داشتن شاخص قندی کمتری نسبت به سایر میوه‌ها به عنوان یک میان وعده مناسب به‌ویژه در مبتلایان به دیابت به شمار می‌رود. مصرف روزانه سیب را به میزان یک تا چهار واحد سیب متوسط در عموم افراد و به‌ ویژه مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود.

کلم بروکسل

این سبزی کم قند در پاییز و زمستان بسیار در دسترس است و یک انتخاب هوشمند برای ثبات سطح قند خون در افراد دیابتی می‌تواند باشد. دو فنجان کلم بروکسل حاوی مقادیر کافی از پروتئین بدون چربی و فیبر است. ضمناً رژیم غذایی سرشار از گیاهانی مانند کلم و کاهو می‌تواند خطر ابتلا به این دیابت را تا ۱۴ درصد کاهش دهد.

دانه کدوتنبل

منبع خوبی از چربی‌های سالم، فیبر و کربوهیدرات است. مصرف روزانه ۵ گرم معادل ۲ قاشق غذاخوری از این دانه منجر به تنظیم مؤثر قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

هویج

هویج یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قند خون را تنظیم کند.

سیب زمینی شیرین

یک سیب زمینی شیرین که در اجاق کبابی شده ۳۰ درصد کمتر از سیب زمینی معمولی قند خون را افزایش می‌دهد زیرا حاوی فیبر بالا و ریزمغذی‌هایی است که ۴۰ درصد آن‌ها از نوع حلال بوده و سبب کاهش کلسترول و کندی هضم غذا می‌شوند. در ضمن سیب زمینی شیرین غنی از کاروتنوئید و رنگ دانه‌های زرد و نارنجی است که به ارگانیسم‌ها اجازه عکس‌العمل در برابر انسولین را می‌دهد. سیب زمینی شیرین همچنین غنی از اسید کوروژنیک است. این ترکیب گیاهی طبیعی می‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند.

جوی دو سر

مصرف جوی دو سر باعث می‌شود بین آنزیم‌های هضم کننده در معده و مولکول‌های آمیدون (نشاسته) غذا، یک سد چسبناک به وجود بیاید. در نتیجه دستگاه گوارش مدت طولانی‌تری غذا را در خود نگه داشته و قندها به تدریج وارد خون می‌شوند.

 

 

تغذیه غیر دیابتی ها در پاییز

خوردن میوه‌های رطوبت افزای فصل مثل انار، به، سیب و گلابی پاییزه ـ برای آن که مزاج به خشکی نگراید ـ نیم ساعت بعد از وعده اصلی غذا مفید است. همچنین توصیه شده است در این فصل گوشت با حبوبات مصرف شود. دهه آخر فصل پاییز که سرما بیداد می‌کند و نوید شروع فصل زمستان را می‌دهد، مصرف غذاهای با طبع بسیار گرم مناسب است. از نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های مناسب فصل پاییز هم می‌توان به چای کمرنگ سبز و سیاه، دمکرده گل گاو زبان به همراه لیموعمانی بدون نبات، دمنوش آویشن، بابونه و اسطوخودوس و همچنین شربت عسل با قدری آبلیمو اشاره کرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *