تغذیه مناسب

قدرت آجیل ها در تنظیم قندخون و کاهش وزن

تنظیم قندخون و ضربان قلب با آجیل

دکتر استویا:

 

دیابتی ها می دونید آجیل یکی از موثرترین مواد برای بدن و قلب شماست

 

چربی سالم موجود در آجیل، باعث منظم تر شدن ضربان قلب و محافظت از آن می شود.به گفته متخصصان این امر بسیار مهم است، زیرا افراد مبتلا به دیابت، 2 الی 4 برابر احتمال ابتلا به بیماری قلبی نسبت به دیگر افراد جامعه را دارند.

چربی های غیراشباع موجود در انواع آجیل می تواند سطح کلسترول بد(LDL ) موجود در جریان خون را کاهش دهد، همچنین این در حالی است که مصرف آجیل می تواند سطح کلسترول خوب خون یا همان HDL را نیز افزایش دهد. کلسترول خوب در گردش خون باعث جلوگیری از ایجاد پلاکت در شریان‌ها می شود.

مواد غذایی موجود در آجیل ها توانایی تنظیم قندخون را نیز دارند. محققین در این باره مطالعات زیادی انجام داده اند و دریافته اند که مصرف آجیل در هنگام خوردن غذاهایی با کربوهیدارت بالا که معمولا باعث افزایش قندخون می شوند، می‌تواند میزان سطح قند خون را در بدن کنترل کند. پسته، گردو، بادام و برخی دیگر از آجیل ها توانایی کاهش سطح قند خون در بدن را دارند، از این رود توصیه می شود افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند بهتر است برای کاهش قند خون خود به طور منظم گردو مصرف کنند چرا که این ماده غذایی با کنترل قندخون می تواند سطح آن را به مقدار قابل توجه ای کاهش دهد و این امر در افراد دارای دیابت، بسیار حیاتی و ضروری است.

 

مصرف گردو راهی برای کاهش قند خون و کنترل وزن

مصرف گردو می تواند باعث سیر شدن، کم کردن میل به غذاهای ناسالم و به طور بالقوه به کاهش وزن کمک کند. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مصرف منظم گردو می تواند فیبر، پروتئین، و چربی های مفید مورد نیاز بدن را تامین کند و همچنین با مصرف گردو این افراد می توانند بر قند خون خود کنترل بیشتری داشته باشند، گردو همچنین یک منبع غنی از اسید آلفا لیپوئیک (ALA) است و می تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود. وجود التهاب با بیماری دیابت، آلزایمر و حتی بیماری‌های قلبی وابسته است.

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی با مصرف بادام درختی

مصرف بادام به کنترل قند خون کمک می کند و همچنین خطر بیماری قلبی عروقی را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد. بادام درختی نسبت به دیگر آجیل ها دارای فیبر بیشتری است. اگر شما به دنبال منبع خوبی از فیبر در بین آجیل ها هستید بادام درختی می توانید گزینه مناسبی باشد. وجود فیبر در مواد غذایی باعث می شود تا شما احساس سیری کنید و همچنین چرخه هضم غذا با وجود فیبر در آن بهتر انجام می گیرد. همچنین شما با مصرف بادام درختی می تواند بر قند خون خود کنترل بیشتری داشته باشید.

یکی دیگر از مزایای مصرف بادام برای افراد مبتلا به دیابت این است که این ماده غذایی می تواند در یک وعده غذایی 20 درصد نیاز بدن به منیزیم را نیز تامین کند. از آنجایی که اکثر افراد مبتلا به دیابت دارای کمبود این ماده معدنی هستند مصرف بادام می تواند کمک زیادی به آن ها بکند. بد نیست بدانید وجود منیزیم در بدن باعث افزایش استحکام استخوان‌ها شده و بر روی عملکرد عضلات و دستگاه عصبی تاثیر مثبت می گذارد و همچنین فشار خون را طبیعی کرده و نیز باعث کنترل قند خون نیز می شود.

 

بادام زمینی مخصوص افراد چاق دارای بیماری دیابت

اگر زنان چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که کره‌های بادام زمینی را به صبحانه خود اضافه کنند، غلظت گلوکز و کنترل اشتها را تا 8 تا 12 ساعت حفظ می کنند. با این حساب بد نیست که به همراه صبحانه خود علاوه بر کره بادام زمینی از یک قاشق غذاخوری بلغور ،جو دوسر نیز استفاده کنید. تا با استفاده از ترکیب این دو نوع ماده غذایی بتئانید مواد مغذی بیشتری وارد بدن خود کنید.

 

پسته میان وعده ای سرشار از مواد مغذی

وجود فیبر، پروتئین و همچنین چربی های سالم در پسته به شما کمک می کند تا دیرتر به سراغ غذا بروید چرا که خوردن این آجیل باعث سیری در افراد می شود. این ماده غذایی می تواند به عنوان یک میان وعده جانشین خوبی برای انواع غذا های دارای کربوهیدارات باشد.

مطالعات متعدد بر روی افراد دارای دیابت نشان می داد که این گونه افراد با مصرف پسته به عنوان میان وعده توانسته‌ اند میزان قند خون خود را بهبود ببخشند. شما می توانید از این آجیل به عنوان یک میان وعده سرشار از مواد مغذی، نهایت بهره را ببرید. همچنین شما می توانید با خرد کردن پسته از آن به عنوان یک چاشنی بر روی انواع مواد غذایی هم چون مرغ سوخاری و یا پخته شده و حتی ماهی‌ها استفاده کنید.

 

وب سایت دکتر استویا با ارایه محصولات دیابتی و رژیمی در جهت سلامت جامعه فعالیت دارد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *